Ropné tankery v terminálu ropného skladu Sinopec Yaogang v čínské provincii Ťiang-su vydělávaly v uplynulých 14 týdnech více než 40.000 USD (38.891,589 eur) denně.
To je výkon, který nebyl zaznamenán od začátku sběru těchto údajů v roce 1997. TASR o tom informuje na základě zprávy Bloomberg.
Tankery, které převážejí všechno, od ropy po naftu a benzin, zažívají nejlepší období za nejméně 25 let díky silné poptávce po palivech po ruské invazi na Ukrajinu.
Vpád ruských sil na Ukrajinu koncem února způsobil letos prudký nárůst cen ropy. A přestože ceny ropy začaly klesat kvůli obavám z recese, palivové tankery zatím těží z mimořádně napjaté situace na trzích s rafinovanými produkty. Analytici upozorňují, že další omezení toků ropy z Ruska povede k ještě většímu zdražení komodity a jejích derivátů a také poplatků za přepravu v závěru roku.
Čtěte také:
Pokud bude málo plynu, v ČR upřednostní průmysl před domácnostmi
Sankce Evropské unie (EU) na dodávky ropy z Ruska mají totiž vstoupit v platnost koncem roku. To pravděpodobně ještě zvýší napětí na trhu, což se promítne do cen.
Roste počet přepravců ropy
Prudce rostoucí trh se neomezuje jen na tankery s ropnými produkty. Po více než 18 měsících ztrátového podnikání v souvislosti s pandemií koronaviru neustále roste i počet přepravců ropy. Zvýšená globální poptávka po rafinérských produktech a snížená kapacita rafinace vyvolaly prudký nárůst vývozu po moři.
Dopravce Scorpio Tankers Inc se sídlem v Monaku vykázal minulý měsíc svůj vůbec největší kvartální zisk. Několik dalších přepravců má oznámit výdělky koncem tohoto měsíce. Podle analytiků společnosti Pareto Securities to „nebude nic v porovnání s tím, co je před námi“.